CHRYSTUS NAUCZYCIELEM WOLNOŚCI
Dla wolności wyzwolił nas Chrystus (Ga 5, 1; Rz 8, 15). Jego prawo jest prawem wolności. Kto zaś pilnie rozważa doskonałe Prawo, Prawo wolności, i wytrwa w nim, ten nie jest słuchaczem skłonnym do zapominania, ale wykonawcą dzieła; wypełniając je, otrzyma błogosławieństwo. (Jk 1, 25 ); Mówcie i czyńcie tak, jak ludzie, którzy będą sądzeni na podstawie Prawa wolności. ( Jk 2, 12).
Dla chrześcijan najlepszym przykładem kogoś wolnego jest Jezus Chrystus. Był wolny :
- wobec rodziny , która chciała odwrócić się od jego misji ( Mk 3,21. 31-35; Mt12, 46-50); - wolny wobec tradycji ( Mk 7 i 2,18-28;3,6; J 4); - w doborze przyjaciół ( Mt 11,18-19); - wolny wobec władzy politycznej .
Nawet wrogowie Jezusa mówili tak do Niego : „Nauczycielu , wiemy , że jesteś prawdomówny i drogi Bożej w prawdzie nauczasz . Na nikim Ci też nie zależy , bo nie oglądasz się na osobę ludzką” ( Mt 22, 16). Tytułem przykładu wymienię jedno zdarzenie w życiu Jezusa : uzdrowienie dziesięciu trędowatych ( ŁK 17, 11-190. W drodze do Jerozolimy , Jezus przechodził przez Galileę i Samarię. Prawowity Żyd nigdy na terytorium Samarii nie wchodził; między Samarytanami a Żydami istniała ogromna nienawiść na tle religijnym i rasowym. Granica między Samarią i Galileą , to była żelazna bariera wrogości i nienawiści. Otóż - Jezus przeszedł przez Samarię. Kto ważył się na przekroczenie takich granic , ten wchodził w niebezpieczny konflikt z tradycjami swego narodu. Ale Jezus , człowiek wolny , podjął to ryzyko; nie tylko przeszedł przez Samarię , ale jako przykład stawiał Samarytanina : spośród dziesięciu uzdrowionych , tylko on jeden przyszedł podziękować . „A był to Samarytanin” (ŁK 17,16).
Poza tym Jezus łamie nie tylko bariery religijne i rasowe , lecz również społeczne: „Wyszło naprzeciw niego dziesięciu trędowatych” ( ŁK 17, 12) . Trąd traktowano jako wynik i znak kary Bożej za grzechy . Ten religijny aspekt miał konsekwencje społeczne: trędowatych wypędzano ze wspólnoty . Kontakt z nimi był zabroniony. I te granice przekracza Jezus : rozmawia z nimi i uzdrawia ich . Uzdrowiony Samarytanin nie poszedł pokazać się w świątyni i podziękować za uzdrowienie , lecz wrócił do Jezusa , i Jezus go za to nie zganił. Jezus sam był wolny i szanował wolność innych. Stąd tak często w Ewangelii formuła : „jeżeli chcesz”. Bogatemu młodzieńcowi , który zapytał Jezusa , co dobrego ma uczynić , aby osiągnąć życie wieczne , Chrystus odpowiedział : „A jeśli chcesz osiągnąć życie , zachowaj przykazania” ( Mt 19, 17 b). W Apokalipsie słyszymy słowa ; „ oto stoję u drzwi i kołaczę : jeśli kto posłyszy mój głos i drzwi otworzy , wejdę do niego i będę z nim wieczerzał , a on ze mną” ( Ap3,20) „ Jeśli kto posłyszy” - w tej formule tkwi troska Zbawiciela o godność i wolność ludzką , która może się objawić nawet w wyborze najważniejszym, decydującym o losie wiecznym.
Wolność to jeden z darów zbawczych otrzymanych od Chrystusa .Człowiek zniewolony jest przede wszystkim przez zło (Kto popełnia grzech, jest niewolnikiem grzechu ( J 8, 34). Szerzej o tym mówi św. Paweł w Rz 6, 6. 16-17. 20-21).
Wolność jest zarazem „od” - ( od zła, od głodu, wojny, strachu, egoizmu), i „do” - ( do dobra , życia…). Ta sytuacja ma u św. Pawła cztery konkretyzacje. - Człowiek jest uwalniany od śmierci, by żył z Bogiem w Chrystusie. - Staje się wolny od grzechu, by żyć łaską. - Uwalnia się od Prawa jako zbioru przepisów, by żyć według Ducha. - A patrząc moralnie, uwalnia się od egoizmu, by żyć służąc innym.
Precyzyjnego opisu dojrzałej wolności dostarcza nam Biblia.
- Jeśli chcesz być człowiekiem wolnym, to najpierw nie rób tego, co krzywdzi ciebie lub innych. W szczególności nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij, nie kłam. Nie stawiaj w miejsce Boga samego siebie ani innego człowieka, ani żadnej rzeczy. - Jeśli chcesz być w pełni wolnym człowiekiem, to czyń dobro. Najpierw kochaj. Kochaj Boga nade wszystko, a drugiego człowieka aż tak, jak chcesz kochać samego siebie. Szanuj rodziców. Przebaczaj. Bądź cierpliwy. Zło w tobie i wokół ciebie zwyciężaj dobrem. I tylko dobrem.
Boże przykazania mają charakter obligatoryjny, ale człowiek de facto jest w stanie je odrzucić lub zbagatelizować Obdarzając człowieka wolnością Bóg pragnie, by tę wolność obracał on dla swego dobra , to znaczy by czynił dobro i unikał zła. „ Jeżeli zechcesz , zachować przykazania; ale dochować wierności jest < Jego> upodobaniem” ( Syr 15, 15).
Gdy znamy zasady Biblijne widzimy , że wiele z nich zostały podane po to by chronić przed zwykłymi błędami, niebezpieczeństwami, Dlatego Psalmista pisał: „w ich przestrzeganiu zysk jest wielki) " (Ps 19:12 ) A św. Paweł wyraził to bardzo konkretnie: „Wszystko mi wolno , ale nie wszystko przynosi korzyść” (1Kor 6;12,23).
W Nowym Testamencie czytamy :
Powołani zostaliście do wolności. Tylko nie bierzcie tej wolności jako zachęty dla hołdowania ciału (Ga 5, 13). Jak ludzie wolni [postępujcie], nie jak ci, którzy wolność mają jako maskę [gr. epikalyma] dla zła, ale jak niewolnicy Boga (1 P 2, 16). Głoszą wolność, a sami są niewolnikami zepsucia (2 P 2, 19). Podobnie, jak wszystkie nasze umiejętności i możliwości, tak też i wolność podlega procesowi rozwoju, wymaga wychowania i czujności. Człowiek może źle korzystać z wolności lub dobrze. To, którą drogą podążymy zależy tylko i wyłącznie od Nas. Zatem , jako ludzie , korzystajmy we właściwy sposób z przywileju stworzenia rozumnego i wolnego, więc i odpowiedzialnego za każdy wybór.
|