339. Warto Ciebie zapoznać z fenomenami subkultury z książki Tony Thorne ,, Mody , kulty , fascynacje ,, [Słownik pojęć kultury postmodernistycznej ], która zawsze była utożsamiana z narkotykami - niestety - było i jest to prawdą.Myślę , że uda się Tobie wytropić sens istnienia takich grup , ich wpływ na Ciebie i Twoją historię , oraz odpowiedzieć sobie na pytanie , dlaczego prawie w każdej subkulturze istniały narkotyki ? Może w ten sposób poznasz , jakie są uwarunkowania aby stać się ćpunką ? Może tam odnajdziesz SIEBIE ? Może znajdziesz odpowiedź na najsmutniejsze pytanie dla Ciebie , dlaczego właśnie Ty jesteś w NN ? Może w tym układaniu kontestacyjnych puzzli dojdziesz do wniosku , że poradnik jest do ( ***** ) ? Może odpowiesz sobie na pytanie dlaczego właśnie Ty , a nie Twoja koleżanka - która odbiła Tobie chłopaka - nie czyta tych kosmicznych bzdetów ? [ Z tym chłopakiem to blef ]. Miłej zabawy w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania , chociaż odpowiedź już znasz? A wiec zaczynamy bluesa grać . ACID HOUSE Narodził się w 1987 jednocześnie z pojawieniem muzyki w stylu House oraz wywołującego stan euforii , halucynogennego narkotyku EKSTAZA , zwanego powszechnie acid [ kwas - tak poprzednia generacja nazywała LSD]. Acid House to kontynuacja nie tyle tradycji rock`n`rolla , ile Disco , najważniejszego kultowego zjawiska lat osiemdziesiątych. Ruch ten stał się repliką hippisowskiej eksplozji z lat sześćdziesiątych , ale zrobił to na swoją modłę - poprzez kluby , a nie albumy płytowe wykorzystując kontakty z disc jockey`ami i właścicielami klubów muzycznych . Był oparty na jednej idei , zagłaskał się i zatańczył na śmierć. Jego jedynym osiągnięciem było wskrzeszenie prymitywnego egoizmu i hedonizmu lat sześćdziesiątych , a więc jeden zero dla hippisów .
B - BOYS . Fanatycy subkultury Hip Hop i Rap . Na strój w stylu b - boy uprawianym przez takie zespoły , jak Run DMC , naśladowanym przez białych raperów z zespołu The Beastie Boys , składały się luźne marynarki , sportowe dresy z nadrukiem trainers , czapki baseballowe i metalowa biżuteria. Rozkwit zjawiska b - boys był przejściową fazą w ewolucji muzyki hip hop od roku 1982 do 1985 . Punkt dla Hippisów .
BEATNICY. Określenie ,, Beat ,, użyte po raz pierwszy przez Jacka Kerouaca w odniesieniu do sfrustrowanych przedstawicieli młodego pokolenia powojennej Ameryki , nawiązywało do poczucia klęski , sponiewierania i nędzy. Później wygrywano również jego przypadkową zbieżność ze słowem beatitude [ błogość ]. Po raz pierwszy zacytował ów termin John Clellon Holmes w powieści ,, GO,, , opublikowanej w 1952 roku. Ukuty na wzór terminu los generation [ zagubione pokolenie ] , obejmował początkowo niewielką grupę pisarzy , artystów i przedstawicieli bohemy z przełomu lat czterdziestych i pięćdziesiątych , których działalność i poglądy zostały opisane w autobiograficznej , mistycznej i eksperymentalnej prozie i poezji. Autorami byli min. Gregory Corso , William Borroughs i Allen Ginsberg. Członków tej grupy łączyła wiara w możliwość doznania indywidualnej iluminacji przez odrzucenie zasad burżuazyjnego społeczeństwa i przyjęcie swobodnego stylu życia , a ich działalność - literacki romantyzm i twórcze eksperymentowanie ; wspólne też było dla nich wykorzystywanie elementów religii Wschodu. W wielu wypadkach jednoczył ich też pociąg do narkotyków i alkoholu. Do zewnętrznych cech stylu beatników doszły elementy zapożyczone z kawiarnianego EGZYSTENCJALIZMU europejskiego , a także wyraźnie manifestowane upodobanie do modern jazzu i sztuki nowoczesnej. Do końca lat pięćdziesiątych beat zapuścił korzenie wśród awangardowej elity brytyjskiej. W latach 1960 - 65 , koegzystując z ruchem Modsów i Rockersów , stał się zjawiskiem kultowym , głównie wśród młodzieży wywodzącej się z klasy średniej, w takich miejscach jak szkoły artystyczne , kluby jazzowe uprawiające moder jazz , kluby folkowe , kawiarnie . Latem 1965 roku Ginsberg i Castro po przyjeździe do Londynu przyłączyli się do Aleksandra Trocchiego , Jeffa Nuttalla Michała Horovitza i innych, by wspólnie czytać wiersze w Albert Hall. Ten fakt można uznać za moment połączenia się w jeden nurt KONKULTURY amerykańskiej i europejskiej , w wyniku czego powstał potencjał radykalizmu zdolny do zrodzenia już w następnym roku ruchu HIPPISÓW. Punkt dla Beatników.
BEAUTIFUL PEOPLE. Beautiful people [ pięknisie ] to międzynarodowa elita z epoki Hippisów, do której należeli ekstrawaganccy i narcystyczni muzycy rockowi , fotograficy, modelki itp. Pozbawione początkowo ironicznego zabarwienia określenie pojawiło się w USA w 1965 roku : później używano go tylko w sensie ironicznym, czego przykładem może być tekst piosenki Beatlesów ,, Baby , You`re a Rich Man ,, z 1967. Punkt dla Hippisów.
BLANK GENERATION . Okreœlenie blank generation [ ang. Blank - pusty , obojętny, wypalony wewnętrznie ] , stosowany przez przedstawicieli ruchu Punk wobec samych siebie, odnosi się do skrajnego nichilizmu , wyrażającej się w haśle ,, No Future ,, [ Żadnej przyszłości ]. Żadnej przyszłości , to tytuł piosenki napisanej przez Richarda Hella z zespołu The Voidoids , a echo tej piosenki można odnaleźć w wymyślonym przez The Pistols zwrocie ,, pretty vacant ,, [ mocno otępiały ]. Punkt dla Hippisów. CRUSTIES. Łączący elementy subkultury Hippisów , Punków i znanych z podróżowania w konwojach Travellersów. Po raz pierwszy zwrócili na siebie uwagę w 1991 roku w brytyjskim mieście Bath przez uprawianie drastycznej autodestrukcji w postaci zażywania narkotyków , niechlujstwo i publiczne demonstrowanie swych odrażających cech. Żyjący w surowych warunkach , bez dachu nad głową albo w przytułkach zwolennicy tego stylu życia utrzymują się z żebraniny i zasiłków socjalnych , bezgranicznie gardząc burżuazyjnym społeczeństwem , które im je wypłaca. W sensie historycznym ich postawa może być traktowana jako ekstremizm inspirowany przez Punków i niedobitków kultury Hippisowskiej . Ideologia crusties jest mieszaniną nihilizmu , ostentacyjnego dążenia do autodestrukcji i udawanej głupoty - demonstrowane przez ich własne podspunkowe zespoły i znajdujących odbicie w hasłach typu ,, Rób seks nie wojnę ! ,, i ,, ,, ZADYMA ,, Punkt dla Hippisów.
DANCEFLOOR. EKSTAZA - Kryptonim narkotyku MDMA [ 3,4 - METYLENO - DIOKSYMETAMFETAMINA ] , pochodzący stąd , że zażycie tego specyfiku wywołuje stan błogości - fizycznego i emocjonalnego komfortu - oraz budzi przyjazny stosunek do otoczenia. Preparat zsyntetyzowano i opatentowano w 1914 roku z myślą o leczeniu psychicznie chorych , a przypomniano sobie o nim w USA pod koniec lat sześćdziesiątych. Zaczęto więc go stosować jako środek przeciwbólowy i odprężający [ zbliżony pod względem składu chemicznego do amfetaminy ] , ale w działaniu podobny do miękkiego LSD. Do początku lat osiemdziesiątych zażywali go nieliczni. Aplikowany min. przez psychoterapeutów w Kalifornii był aż do 1985 legalnie sprzedawanym lekiem. MDMA stał się modnym specyfikiem , lansowanym około 1984 przez ekskluzywne kluby i media w USA i w Wielkiej Brytanii , polecanym zwłaszcza bywalcom dyskotek , jako że zawarta w nim amfetamina wyzwalała energię i silnie pobudza . Zażywanie ekstazy znanej w Wielkiej Brytanii pod nazwami ,, Adam ,, , ,, X ,, i ,, Epsom Salts ,, , zbiegło się w czasie z rozkwitem subkultury Dancefloor ; narkotyk ten stał się też najczęściej zażywanym prochem przez młodzież z kręgu Acid House i Rave .Podobnie jak LSD , który - ze względu na rodzaj wywoływanych doznań wpłynął zasadniczo na klimat i etos przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych , tak ekstaza w pewnym stopniu definiuje atmosferę przełomu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych - jej zażywanie było zarówno przyczyną , jak i odbiciem hedonistycznych , bez refleksyjnych tendencji w progresywnych środowiskach młodzieżowych , których przedstawicielem był nurt Dancefloor. Punkt dla Hippisów.
FLOWER POWER. To określenie było stosowane w późniejszym okresie wobec Konkultury stworzonej przez Hippisów. Miało początkowo , choć krótko , zabarwienie pozytywne i funkcjonowało jako hasło, pod jakim odbywały się zloty młodzieży hippisowskiej znane pod nazwą ,, Sumer of Love , Lato Miłości; 1966 w San Francisco , 1967 w Londynie i w innych miastach. Pierwsi Hippisi wręczali przechodniom kwiaty - symbol pokojowej , życzliwej wszystkim postawy , a inspirację czerpali z tak różnych źródeł , jak tradycyjny obyczaj Hinduizmu czy romantyczny kult natury. Flower Power miało być znakiem , że jest możliwa alternatywa dla militarnych i ekonomicznych potęg ; w USA Hippisi wkładali kwiaty do luf karabinów funkcjonariuszy sił porządkowych podczas antywojennych demonstracji. Terminy flower power [ Dzieci Kwiaty ] przestały być używane przez samych twórców tych określeń już na początku 1968 roku , kiedy to sobie przywłaszczyły media , na ogół po to , aby z nich kpić lub mówić o nich z lekceważeniem . Punkt dla Hippisów , ponieważ Flower POWER to hippisi. ANIOłOWIE PIEKIEł. Subkultura Aniołów Piekieł to kultywowanie na drogach Ameryki , tradycji żołnierskiej wspólnoty i bojowej sprawności pilotów myśliwców z okresu drugiej wojny światowej. Samoloty zastąpili podrasowanymi motocyklami Harley - Davidson , znanymi jako chopped hogs , a później choppers [ ang. chopping znaczy w slangu - przedłożenie przednich widełek i podniesienie kierownicy ]. Przydomek Hell’s był jednym z wielu , jakie obierały załogi samolotów myśliwskich podczas wojny ; w czasie pokoju przyjęły go pierwsze kalifornijskie gangi motocyklistów. Aniołowie Piekieł, przeważnie mężczyźni po trzydziestce , którym towarzyszyły uległe ,, Mommas,, [ mamuśki ] lub ,, Old Ladies ,, [staruszki ] , szokowali zwykłych obywateli noszeniem sfastyk i trupich czaszek oraz programową abnegacją , stosowaniem przemocy i rozmaitymi wybrykami. Hippisowski Underground , zafascynowany , angażował ich jako pilnujących porządku na koncertach , festiwalach, ale , pomimo wspólnych cech , jak wrogość wobec establishmentu , swoboda seksualna i zażywanie narkotyków, wkrótce zaznaczyły się spore różnice w poglądach hippisowskiego pokolenia miłości i agresywnych Aniołów . Jednym z najbardziej jaskrawych przykładów konfliktu było to , co się przydarzyło zespołowi Rolling Stones , - przyzwyczajony do obcowania ze stosunkowo łagodnymi motocyklistami brytyjskimi . Wynajął kalifornijskich Aniołów Piekieł jako ochroniarzy. podczas festiwalu w Aaltamont. Ci sterroryzowali zespół i publiczność i zabili jednego z widzów. Zgrupowania Aniołów Piekieł istniały do końca lat siedemdziesiątych , egzystując poza obrębem społeczeństwa i przyciągając uwagę mediów tylko wtedy , gdy walki między rywalizującymi gangami kończyły się zabójstwami , jak to zdarzyło się kilkakrotnie. Ugrzeczniona wersja amerykańskiego nie należącego do bandy motocyklisty, czyli bikera , po części zainspirowana kultowym filmem EASY RIDER , [ Swobodny jeździec ; istnieje JESZCZE dobra kapela bluesowa mająca tą samą nazwę , byłem też pewnego wtorkowego dnia byłem na ich koncercie w pubie Stereo Krogs w Łodzi . Był to dla mnie smutny koncert , ale nie z powodu kapeli [ Ref. 120 , str. 62] stała się swoistym stereotypem w modzie wczesnych lat siedemdziesiątych. Punkt dla Hippisów.
HIP HOP . Hip Hop , to nazwa nadana subkulturze czarnych Amerykanów , która zrodziła się pod koniec lat siedemdziesiątych na podłożu takich zjawisk, jak muzyka Rap , Graffiti i Break Dancing , i która zdobyła sobie trwałą pozycję jako źródło inspiracji międzynarodowej mody , stylów i filozofii życiowej. Początki hip hopu wiążą się z realizacją w 1974 roku projektu zabudowy nowojorskiego metra południowego Bronxu , kiedy to disc jockey`e połączyli aparaturę dźwiękową do sieci zasilającej lampy uliczne . W taki sposób nadawali muzykę taneczną dla uczestników wielkich prywatek, organizowanych w blokach. Wzorem prezenterów z Jamajki disc jockey`e , puszczają zmiksowane i podane Scratchingowi płyty z muzyką taneczną , podśpiewywali w tle i w ten sposób wykreowali RAB , natomiast czarni i hiszpańskojęzyczni latynoscy uczestnicy zabaw udoskonalili akrobatyczne tańce w stylu Body Popping Break Dancing. Identyfikacyjne znaki lokalnych gangów , wyznaczające granice opanowanych przez nie terytoriów , czyli tzw. Turfs , zaczęły przybierać formę coraz bardziej coraz bardziej efektownych graffiti. Uczestnicy letnich imprez na wolnym powietrzu przenosili się w zimie do klubów, a rywalizujące grupy , związane z poszczególnymi disc jockey`ami , formowały system tzn. crews [ brygad , drużyn ] lub posses [oddziałów ]. Czołowi prezenterzy , tacy jak Afrika Bbambaataa , wykorzystali swoje wpływy do propagowania rasowej dumy narodowej , a także po to , by zachęcić młodych ludzi rywalizujących band do zastąpienia przemocy rapem. Od połowy lat osiemdziesiątych zjawisko to zaczęto nazywać HIP HOP , OD WYKRZYKIWANEGO PRZEZ TANCERZY HASŁA : HIP HOP . Punkt dla HIP HOP.
HIPPISI. Wszystko o Hippisach dowiesz się w akcie Winne są kwiaty , ale chcę być dla Ciebie trochę świadomie monotematyczny , a więc traktuj to jako króciutki wstęp do tego aktu. Ruch Hippisów był spadkobiercą ruchu amerykańskich Beatników i Hipsterów z lat pięćdziesiątych , ale cieszył się nieporównywalnie większą liczbą zwolenników [ . . . ]. Latem w1966 pojawiły się w Europie prasowe doniesienia o masowych zlotach młodzieży głoszącej idee pacyfistyczne i propagujące hedonistyczny sposób życia. Miejscem tych zlotów było amerykańskie Zachodnie Wybrzeże. W 1967 takie ,, Summer of Love ,, [ Lato Miłości ] , obchodzono również w Wielkiej Brytanii , gdzie filozofia hippisów stopiła się panującą modą na egzotykę , nostalgiczne pozy , dekadencję i postawę prowokacji wobec starszego pokolenia. Światowy ruch Hippisów stracił swój impet około 1974 roku , a w Polsce w 1976 . Pytanie dla Ciebie. Przyczyną atrofii ruchu polskich Hippisów było wymyślenie procesu otrzymywania heroiny [ Kompot ]. Dlaczego ? Punkt dla Hippisów.
* KRISHNAMURTI . Krishnamurti [ 1895 - 1986 ] został niegdyś wybrany spośród wielu przez Annie Besant , która przysposabiała go do roli „ nauczyciela świata ,, przyszłego duchowego przywódcy stworzonego przez nią ruchu . W 1929 roku odrzucił jednak narzuconą mu rolę mesjasza , mówiąc , iż „ prawda to kraina bez wyznaczonych ścieżek ,, , a następnie zakwestionował pojęcie boskiego guru, sprawującego władzę nad wyznawcami . Krishnamurti założył ośrodki w Stanie Kalifornia , w Indiach , w Wielkiej Brytanii. Poświecił życie nauczaniu doktryny samoświadomości i odpowiedzialności w codziennym życiu , propagując ją raczej wśród wszystkich uczciwych ludzi , jak to określał , niż w kręgach samej KONTRKULTURY. Spośród licznych guru rywalizujących w okresie powojennym o to , czyja droga do oświecenia jest właściwa , Krishnamurti był jednym z niewielu, którzy narazili się do końca życia na oskarżenia i publiczną krytykę. Pamiętniki opublikowane w 1991 roku przez jego współpracownika , Radhę Rajagopala Slossa , wzbudziły wątpliwości , czy rzeczywiście guru żył w ascezie i celibacie. W latach dziewięćdziesiątych Szkoła Krishnamurtiego działała nadal , a teraz czytają jego wspaniałe przemyślenia tylko hippisowaci straceńcy - dinozaury i bufonowate cycate małolaty oraz neohippisi. Punkt dla Krishnamurti . MŁODZI GNIEWNI . ( Angry Young Men ) Tym mianem określano w 1956 roku autorów literackich bohaterów gatunku prozy brytyjskiej , reprezentowanego przez takich pisarzy jak John Osborne , Kingsley Amis i Colin Wilson. Realnie młodzi gniewni wywodzili się z tzw. niższej klasy średniej i byli bezwzględnymi krytykami pełnego hipokryzji i snobizmów , przeżywającego frustrację ówczesnego społeczeństwa brytyjskiego ; fikcyjni bohaterowie ich utworów byli outsiderami oskarżającymi establishment lub z niego szydzącymi. U podłoża tych wystąpień leżał raczej bezsilny protest i pragnienie osiągnięcia awansu społecznego niż do tworzenia SPOŁECZEŃSTWA ALTERNATYWNEGO .Po latach ruch ten jawi się jako prowincjonalny i nie ukierunkowany , sparaliżowany przez zawiść klasową i kulturowe stereotypy , zwłaszcza porównując go z europejskim egzystencjalizmem czy występującym w tym samym czasie w USA ruchem BEATNIKÓW. Punkt dla Hippisów. MODSI. Ruch modstów wykazywał największą dynamikę pomiędzy rokiem 1962 , a końcem roku 1966 , kiedy to większość jego zwolenników przeobraziła się w Hippisów lub SKINHEADÓW . W 1962 roku młodzi ludzie przyswoili sobie włoski i francuski styl ubioru i uczesania . Była to reakcja na szarzyznę i schematyzm lat pięćdziesiątych . Sformalizowanie i wyrafinowanie nowego stylu było także wyrazem sprzeciwu wobec wychodzącego z mody stylu amerykańskiego , reprezentowanego przez tzw. up boys , entuzjastów Rock end Rolla i Teddy Boys. Fenomen modsów był przejawem konsumerystycznej emancypacji nastolatków z środowisk robotniczych , a zarazem oznaczał koniec dyktatury elit w dziedzinie mody . Był to ruch narcystyczny i apolityczny , a zarazem rewolucyjny przez lekceważenie hierarchii klasowej i pogardę dla tradycyjnych wartości , a także wyznawanie kultu nowości . Z czasem stał się wręcz reakcyjną subkulturą gangów. Najbardziej znanymi zespołami związanymi z modsami były The Who i Small Faces . Punkt dla Hippisów.
MOHIKANIN. Uczesanie znane w USA jako mohawk , w Wielkiej Brytanii i Francji - jako mohican ( w Polsce jako irokez ) , choć kojarzy się je z określonym momentem lat siedemdziesiątych , występowało już w latach pięćdziesiątych jako manifestacja indywidualizmu . Po raz pierwszy fryzura ta pojawiła się wśród żołnierzy amerykańskich w czasie II wojny światowej jako wariant uczesania crop lub CREW CUT. Mohican , chyba najbardziej radykalne uczesanie [ łysinę można usprawiedliwić, długie włosy - związać ] było logicznym następstwem postawy ekstremistycznej przedstawicieli kultury Punk . Te nastroszone pióra często lakierowano i farbowano. Szokujące w 1977 roku czuby , obecnie noszone zarówno przez dziewczyny, jak przez i chłopaków , stały się po 1981 roku zjawiskiem niemal powszechnym w niektórych większych miastach brytyjskich. Zostały utrwalone jako główny element ikonografii punka , a zatem współczesnego folkloru , pojawiający się na kartkach pocztowych i w przewodnikach . Prawdziwi Mohikanie byli Indianami, którzy zamieszkiwali oba brzegi górnego Hudsonu , czyli północno - wschodni obszar późniejszych Stanów Zjednoczonych. Podobnie jak zamieszkujący obszar stanu New York Mohawkowie czy Irokezi , nosili czasem - zwyczajem społeczeństw plemiennych na całym świecie - czuby , traktowane jako ozdoba lub symbol przejścia inicjacji . Punkt dla Mohikaninów.
PSYCHODELIA. Angielski termin ,, psychodelic ,, [ w wersji polskiej - psychodeliczny czasem psychedeliczny ] powstał w połowie lat sześćdziesiątych [ według niektórych źródeł utworzyli go w 1957 roku Aldous Huxlej i dr. Osmons ; przyp. tłum. ] i pochodzi od greckiego rzeczownika psyche - duch , dusza i przymiotnika delos - jasny , widoczny , oczywisty. Często określenia „ psychodeliczny ,, tłumaczy się jako „ poszerzający świadomość i zakres doznań.Odnosiło to się do efektów działania środków halucynogennych takich jak LSD , meskalina , psilocybina . Natomiast angielski rzeczownik psychodelia służy do opisu całego zestawu graficznych i muzycznych stylów , za pomocą starano się te efekty - narkotyczne doznania i wizje - odtworzyć lub wywołać , jak również urządzeń , akcji i akcesoriów - takich jak plakaty i tekstylia WIDOWISKA ŚWIETLNE , TRIP GOGGLES - dzięki którym się materializowały . Dr. Timothy Leary , guru wczesnej fazy rozwoju hipisowskiej [ Akt ,, Winne są kwiaty ,, ] ) „ kultury narkotyków - otwarcie zalecający zażywanie środków halucynogennych - spopularyzował to słowo w wydawanym przez siebie czasopiśmie „ Psychedelic Review ,, . Podczas pierwszych psychodelicznych pokazów intermedialnych , jakie odbyły się w USA na Zachodnim Wybrzeżu w 1965 roku , wykorzystano całe bogactwo złożonych wizualnych i akustycznych efektów , posługując się wirującymi slajdami wypełnionymi zabarwioną oliwą i wodą , stroboskopami i nagraniami na magnetofonach , krążącymi w przestrzeni dźwiękami. Po roku 1973 moda na to minęła , kultywowana jedynie w wąskich kręgach KONTRKULTURY , i zepchnięta do undergroundu przetrwała w stanie szczątkowym do 1981 roku , kiedy to - już bez narkotykowych konotacji - wróciła na krótko , przejęta przez niektórych NOWYCH ROMANTYKÓW i GOTÓW. Samo słowo nabrało nowego znaczenia - od czasu zdobycia popularności przez Acid House i od drugiego ,, Lata Wolności ,, kiedy to młodzi ludzie ponownie sięgnęli po LSD i Ekstazę , szukając w nich inspiracji. Entuzjaści stylów Acid hause , Rave i Trawellersi i zwolennicy Cyberpunka przeszczepili pewne elementy zjawiska z lat sześćdziesiątych do jego nowej wersji , w której wykorzystuje się najnowszą wysoką technologię , muzykę TECHNO i generowane komputerowo efekty świetlne. Punkt dla Psychedelic .
PUNK. W 1975 roku środowisko nowojorskiej cyganerii wyłoniło nową generację buntowników o intelektualnych ambicjach , których pisane manifesty pojawiły się w grudniu tegoż roku w rockowym Fanzine , zatytułowanym ,, Punk ,, . Ich autorzy, wśród których wymienić można Patti Shmith oraz poetów muzyków Rihcharda Hella i Toma Verlaine’a , przybrali przyjętą od francuskiego poety Rimbauda pozę prowokatorów i taktykę szokowania burżujów , zaprawioną nietzscheańskim nihilizmem . W tym samym czasie kilku muzyków „ garażowych ,, wypracowało nowy styl, mający być odpowiedzią na dekadencję rocka głównego nurtu zdominowanego przez posthipisowski Pomp Rock . Pionierami nowego stylu był zespół The Ramones. Uniformem ich były czarne skórzane kurtki , ciemne okulary , podarte dżinsy a cechą charakterystyczną mrukowatość i kumplowska poza wzorowana na zachowaniach członków gangów ulicznych . Jednocześnie w Londynie cała generacja rozczarowanych młodych ludzi , przede wszystkim zwolennicy bardziej zgrzebnej odmiany Glam Rocka , wielbiciele Pub Rocka i pogardzające hippisami nastolatki , czekała na jakieś wydarzenie . Swoistym katalizatorem był zespół The Sex Pistols wymyślony przez właściciela butiku Malcolma Mc Larena , który dobrze znał nowojorską scenę muzyczną i miał ambicję zaaranżowania wielkich haseł głoszonych przez SYTUACJONISTÓW .Brytyjscy entuzjaści fenomenu , których zaczęto nazywać punkami dodali do knajacko - buntowniczej pozy nutę wysoce stylizowanego gniewu i desperacji. Wprowadzili zwyczaj przyjmowania pseudonimów , rytuały takie jak GOB BING czy taniec POGO i doskonalili uniform o takie jak , AGRAFKI oraz fryzury SPIKE - TOP i Mohican . Ruch punków był nie tylko ekspresją lęków i rozpaczy młodych bezrobotnych ludzi wywodzących się z klasy robotniczej , ile raczej nerwicową reakcją okresu dojrzewania - wrażliwy młody człowiek wkraczał w świat dorosłych , przybierając doprowadzoną od karykatury pozę skrajnego nihilizmu . Punk nie uznawał przemocy ; agresja była tu inscenizowana i symboliczna. Punki udawały , że wąchają klej i że są zwolennikami perwersyjnego seksu; w rzeczywistości ich ulubionym narkotykiem był speed czyli amfetamina , a deklarowana pogarda dla seksu [ trzy minuty chlupotu ] i miłości [ coś , czym obdarzmy nasze domowe zwierzątka ] była wręcz przysłowiowa . Po kulminacji w 1977 roku punk istniał jeszcze jako kierunek muzyczny wchłaniając po drodze rozmaite style tzw. NOWEJ FALI i dając początek muzyce ELEKTRO pop , deklamacją poezji i stylowi INDUSTRIAL MUSIK, a także ruchowi GOTÓW , ale na koniec stracił impet i stał się własną karykaturą . Mimo to , do chwili obecnej na ulicach pojawiają się kolejne generacje nastoletnich punków , a uniform punka stał się takim samym elementem folkloru , jak wcześniejszy stój TEDDY BOYS . Punkt dla Punków. RASTAFARIANIZM . Termin „ rastafarianizm ,, pochodzi od rodowego nazwiska cesarza Etiopii, Hajle Sellasje - Ras Tafari Makonnen . Rastafarianizm jest wyzwoleńczą filozofią i religią uciemiężonych , charakterystyczną dla Jamajki. Jest to również nowa manifestacja starej tradycji , mesjanistyczna idea czarnego wyzwoliciela łączy się z kultem tzw. etiopianizmu , opartego na motywach zaczerpniętych z biblii oraz nowszych legendach opiewających bajeczne dawne królestwa abisyńskie i opisujących wywiezienie ludu Jamajki z Afryki. W latach czterdziestych rastafarianizm był ruchem podziemnym , a zainicjowali go sympatycy przedwojennego działacza politycznego M. Garveya ; do roku 1965 trzon ruchu stanowili mieszkańcy slumsów . W roku 1966 odwiedził Jamajkę sam Hajle Sellasje, uznawany tam za istotę boską , i wezwał swych czcicieli do tymczasowego zaniechania myśli o powrocie do Afryki i do walki o wyzwolenie we własnym kraju . W roku 1966 zaczął działać w Londynie , na Notting Hill , odłam rastafarian zwany People ‘s Demokratic Mowement ( Ruch Ludowo Demokratyczny ), ale właściwie dopiero połączenie rastafarianizmu z subkulturą REGGAE nadało mu odpowiedni impet i przyczyniło się do rozpowszechnienia jego zewnętrznych atrybutów [ DREADLOCK , berety „ tam ,, , emblematyczne barwy : czerwień , zieleń , złoto oraz czerń] oraz specyficznego języka , znanego poza granicami Karaibów]. Podczas gdy Bob Marley i inni upowszechnili image - choć może nie samą istotę - ruchu rastafarianin , najpierw wśród niedobitków KONKULTURY , potem na międzynarodowej scenie muzycznej , a wreszcie - pod koniec lat siedemdziesiątych - w kręgach politycznego establishmenu krajów Trzeciego Świata , w centralnych dzielnicach wielkich miast pojawili się „ biali rastas ,, [ sympatycy ruchu i białe żony rastafarian ]. Punkt dla Rastafarian. Rockersi. Rockersi to brytyjska odmiana BIKERS z lat sześćdziesiątych . Rockersi nie wyznawali jednak etosu ludzi wyjętych z spod prawa , nie otaczał ich też splendor , jakiego powinna by im przydawać sama nazwa . Elementami tego stylu był buntowniczy wygląd , brylantyna na włosach , skórzane kurtki lub dżinsowe ubrania , a zatem rockersi różnili się diametralnie od muskularnych , dystyngowanych wcześniej TEDDY boys. Stanowili niewielką część spektrum subkultury młodych , grupujących w swych szeregach z jednej strony młodocianych ludzi z marginesu , opętanych obsesją szybkości , z drugiej zaś normalnych , całkowicie nieszkodliwych entuzjastów jazdy na motocyklach . Były też grupy rockersów , którzy nie mieli własnych motocykli ; ci preferowali obcisłe , jasnobłękitne dżinsy - rurki, skarpetki w jasnych kolorach i buty typu WINKLE - PICKERS , i ograniczali się do fanatycznego uwielbiania dla rock’n’rolla. Byli to autentyczni straceńcy ; zazwyczaj zbierali się w strategicznych punktach ulic Londynu , i stamtąd wyruszali na szaleńcze wyścigi , które często kończyły się tragicznie. Punkt dla hippisów. SKINHEADZI. [ w Polsce - skin. ] Skinhead było pierwotnie w Wielkiej Brytanii sloganowym określeniem łysego, wykrzykiwanym w formie epitetu pod adresem przechodniów przez członków młodzieżowych gangów. Dla wyrażenia pogardy używali go też Hippisi ORAZ NIEDOBITKI Modsów, którzy w 1967 roku przekształcili się w konformistyczną , reakcyjną zbiorowość robotniczej proweniencji. Ich uniformem były koszule typu AMERICAN OXFORD , dżinsy LEVIS, i fryzura Crew CUT. Najbardziej lumpowski element modsów uzupełnił ten mundur wojskowymi butami i szelkami i sformował gangi wyznające kult przemocy , skierowanej przeciwko długowłosym studentom wywodzącym się z klasy średniej , Azjatom i gejom. Skinhedzi byli główną siłą napędowa ekscesów chuligańskich na stadionach i stosowali właściwie wobec każdej innej kontestacji ,, prymitywne prawo pięści ,, . Punk dla Hippisów.
Travellersi. Kiedy po 1972 roku filozofia Hippisów zaczęła tracić swą atrakcyjność jako element kultury popularnej , konsekwentni zwolennicy życia poza nawiasem społeczeństwa zajęli opuszczone , nie zamieszkane lokale w śródmiejskich dzielnicach i utworzyli komuny poza miastami w północnym Devon i w środkowej Walii. Alternatywna subkultura posthippisowska zorganizowała się wokół plenerowych festiwali tzw. FESTIES , podczas których dochodziło do masowych zlotów zwolenników ruchu , nazywanych jeszcze w latach siedemdziesiątych hippisami. Po letnich wędrówkach od festiwalu do festiwalu wielu zdecydowało się na kontynuację takiego mobilnego trybu życia , przez resztę roku mieszkając w mikrobusach , zaadaptowanych autobusach i przyczepach. Podobnie jak kiedyś Cyganie , mówili do siebie TRAVELLERS. Od 1984 roku liczbę pojazdów kursujących miedzy festiwalami szacowano na minimum 15 000 ; prasa określała to zjawisko mianem H I P P I E CONVOY , CHOĆ SAMI TRAVELLERSI WOLELI JE NAZYWAĆ PEACE CONVOY [ KONWÓJ POKOJU ]. Próby osiedlenia się na dłuższy okres , w tym na zimę, podjęte min. przez założycieli Rainbow Village koło Meleswort na początku 1985 roku , torpedowane były przez policję i miejscowe władze , choć niektórzy farmerzy udzielali schronienia mniej liczebnym komunom. Punkt dla Travellers.
Yuppies. W 1968 roku działacze hippisowscy min. Allen Ginsberg założyli Youth International Party [ Międzynarodowa Partia Młodych ] , agitując przeciwko amerykańskiemu establishmentowi politycznemu i militarnemu. Efemeryczny ruch YUPPIES był luźną koalicją radykałów , anarchistów , muzyków , malarzy. Na festiwalu Wodstock w 1969 roku Pete Townshend z zespopłu The Who poturbował Hofmana [ Abbie Hofman - aut. Książki ,, Revolution For the Hell of Id,, , jeden z przywódców duchowych Yippies ] i zrzucił go z estrady , gdy ten usiłował wygłosić orację do tłumu. Hofman niemal do śmierci w 1989 figurował na liście najbardziej poszukiwanych przez FBI. Punkt dla YUPPIES. Manie i mody nie są zjawiskami izolowanymi. Przyjrzenie się siatce wzajemnych relacji , łączących poszczególne hasła , pozwoli zrozumieć Tobie ich głębsze znaczenie , a dla mnie Tańczącej Chmurki [ Młode poetyckie duszyczki tak mnie nazwały , gdy po raz pierwszy nielegalnie - zresztą do dzisiejszego dnia - wystawiłem pierwszy Happening w pubie Stereo Krogs ] gdy przypadkowe Dzieciątko określi mi jaką słucha muzykę , automatycznie otrzymuję precyzyjną informację o ewentualnych narkotykach , które może już brać. Gdy do tego dołączę analizę i syntezę jego przepięknych oczu to ; właśnie co? Dam jej poradnik. Zauważ , że w pewnych przypadkach powiązania są oczywiste. Rab nie powstał sam, lecz ewoluował z Talkover i Toastingu ku formie zwanej Dub i z niej się wykształcił , a ten z kolei - wraz z takimi zjawiskami , jak Break Dancing i Body Popping - ukształtował młodzieżową kulturę subkulturę Hip Hop .Ta subkultura z czasem wydostała się poza granice Nowego Jorku i zyskała światową popularność. Istnieją także podskórne tendencje , które realizują się , przybierając w różnych okresach różne formy. Na przykład Pirackie Stacje Radiowe , Cb - Radio , Fanziny , wytwórnie płytowe czy Hakerzy - wszystko jest przejawem dążenia do zawładnięcia wyobraźnią odbiorcy przez przejęcie kontroli nad mediami elektronicznymi. W niektórych przypadkach poszczególne elementy określonej tendencji lub mody nie układają się w jasną , przejrzystą całość czy to kultura Yuppies wykreowała kulturę przedsiębiorczości lat siedemdziesiątych , czy odwrotnie? Czy yuppies ucieleśnia progresywną samoświadomość Hippisa zniewolonego przez kapitalizm [ w naszym przypadku - socjalizm ] , jak sugerują amerykańscy komentatorzy . Czy też - jak w Wielkiej Brytanii - jest może kombinacją odrodzonego Modsa i zdeklarowanego Sloane Rangersa .Wracając do naszego kochanego kraju , to nie wykształtował się u nas żaden rodzimy ruch lecz wszystkie były powielane z zachodu z wyjątkiem kryminalnej subkultury na początku lat siedemdziesiątych która przyjęła określenie Git Ludzie . Nie chcę wnikać w sensowność i przyczynowość powstania tego typu subkultury oraz jego historię , bo do końca nie wiem , jaką miała strukturę, ideę i do czego zmierzała. Wiem tylko jedno , że nie lubili Hippisów lecz z tymi ludźmi , których życie związane było z zakładami penitencjarnymi można było się dogadać. Osobiście na początku lat siedemdziesiątych miałem z nimi kontakt , i pomimo , że był on związany z niepotrzebną bójką , to wracając w rozmowach do tamtych lat z satysfakcją wspominam tą sytuację. Myślę , że do tych sentymentalnych wspomnień o Git Ludziach przyczyniły się trzy brutalne pobicia mnie w szarym i nieprzychylnym dla hippisów mieście [ . . . ] . Ludzie , którzy przynależeli do tego ruchu mieli swoje określone zasady , jedną z nich była zasada związana z bójką. Nie kopie się leżącego i zawsze było ,, jeden na jednego ,, . Było nawet słowo przepraszam ! Ze smutkiem muszę stwierdzić , że obecnie nie istnieje w naszym kraju mądra subkultura. Wcześniejsze subkultury istnieją szczątkowo i raczej są wyalienowane w społeczeństwie . Obecna nasza polska mapa cech kontestacji - bandytyzm , idei kontestacji - anarchia , celu kontestacji - niszczenie , zasad kontestacji - agresja , spędzania czasu - narkotyki i alkohol.
To co jest dobre obecnie w polskiej kontestacji to szczątkowe pozostałości z subkultury hippisów , rastafarian i punków , które i tak zostały odpowiednio przerobione na bieżące potrzeby aby np . zaimponować małolatce i później ją bzyknąć. Jeszcze kilka lat temu [ 2002 r. ] w tym szarym mieście [ . . . ] tak ciepło i wspaniale się czułem , gdy mijałem grupy neohppisek , a dzisiaj boję się spacerować wieczorami tylko dlatego , że mam długie włosy i koraliki. Nie ma już dzisiaj kolorowych , filigranowych i subtelnych dziewcząt , które wkładały mi we włosy kwiaty , a minęło zaledwie kilka lat. Dokąd zmierzasz cywilizacjo Homitków ? Dokąd zmierzasz młoda dziewczyno , przyglądając się z uśmiechem , jak Twój łysy chłopak w skórze kopie leżącego dziadka, bo ja już jestem dziadkiem ? - Do wolności - odpowiedziała pachnąca na odległość dwudziestu dwóch centymetrów młoda kobieta. - A w czym ja Tobie przeszkadzam , że chcesz mnie zniszczyć? - To tylko taka zabawa. - Zabawa w której mogę utracić życie ? - Śmierć jest też wolnością , a ty jesteś ćpunem i nie zależy Tobie na życiu. Robię ci przysługę. ĆPUN , TO JEST NIKT I TAKIE COŚ JUŻ DAWNO NIE ŻYJE . . . I gdzie Ty się podziejesz Dzieciątko ?Gdzie ja się podzieję? Gdzie jest dla nas miejsce na tym świecie ?
|