Za 4 dni 12.01. wylatujemy do Indii. 62 osoby. Wracamy daj Panie Boze 30.01. Oto program widowiska, które chcemy zrealizować z orkiestrą, chórem, solistami, komentatorem i sekcją baletową. 4 miesięce przygotowań. Jedziemy po to,by "objawić" Stworzyciela świata i czlowieka, Jego Imię: "Jestem" - dla wszystkich. Myślę, że jesteśmy takim "objazdowym" Misterium Pokoju. Misterium Święta Stworzyciela Świata i Człowieka Słowo wprowadzające - idea, cel spotkania. Wzrost laicyzacji i ateizmu domaga się odniesienia świata i człowieka do Stwórcy oraz obrony Prawdy o stworzeniu, jaka zawarta jest w Piśmie św. Także poszukiwania sposobu współistnienia religii i kultur, stworzyły razem Ideę Festiwalu święta stworzenia świata i człowieka pod nazwą „Sacrosong”. Ideę rzucił polski pisarz Antoni Gołubiew, podjął kard. Karol Wojtyła, a organizatorem stał się polski duchowny ks.Jan Palusiński. Obecne Oratorium jest cząstką tych zamierzeń pod kierownictwem ks. Andrzeja Szpaka, w wykonaniu „Echo Sacrosongu”, 50-osobowego chóru i orkiestry młodzieżowej z Rzeszowa. Komentarz:/na tle podkładu muzycznego: Pieśń chwały/ Początek świata: „na początku stworzył Bóg niebo i ziemię” „Każdy widział filmowy zapis skomplikowanego procesu, np. rozwoju motyla. Wielotygodniowy cykl, począwszy od złożenia jaja, aż do przemiany w pięknego owada, można zmontować w 10-sekundowy proces. Z czymś podobnym mamy w Księdze Rodzaju. Jest on jakby „filmowym skrótem” stworzenia świata. Gdy czytamy o siedmiu dniach stworzenia, myślimy o tygodniu. Miara ta jest symboliczna. Oznacza, że stwarzanie dokonywało się stopniowo, etapami, aż do doskonałości dnia siódmego. W tym dniu Bóg odpoczywa z nami i świętuje.
Recytacja: „Psalm 148”: „Chwalcie Pana z niebios, chwalcie go na ziemi i na wysokościach. Chwalcie Go słońce i księżycu, chwalcie gwiazdy świecące. Chwalcie Go nieba najwyższe i chmury, potwory morskie i wszystkie głębiny. Góry i wszystkie pagórki, drzewa owocowe i lasy, dzikie zwierzęta i bydło, płazy i ptaki. Chwalcie Go królowie i narody, młodzieńcy i dziewczęta, starcy i dzieci, niech wszyscy wielbią Imię Pana. Cały zespół Sacrosongu - z ruchem scenicznym / szarfy/ Pieśń chwały – sł. Jan Piecuch, muz. Edward Bury, Te Deum laudamus –refr. z ludem Laudate Dominum – Taize /po łacinie/– z ludem W Imię Twoje – sł. Zbyszko Bednorz, muz. Marian Sawa Komentarz i nawiązanie do cz. I. „I rzekł Bóg: niech się stanie…i tak się stało”. Pierwszy opis stworzenia: „Bóg Elohim jest w nim jedynym Stwórcą. Bóg stwarza przez słowa, które wypowiada: I rzekł Bóg…. I tak się stało. Jego działanie polega na rozdzielaniu światła od ciemności, lądu od morza i porządkowaniu stworzeń. Przed stworzeniem nieba i ziemi nie istnieje nic poza Stwórcą. Od Niego pochodzi świat nieożywiony a więc rośliny i wszelkie gatunki zwierząt. Swoje dzieła Pan obdarza. błogosławieństwem. Bóg stwarza w końcu mężczyzne i kobietę na swój obraz i podobieństwo.Elohim widzi, że wszystko było dobre. Recytacja: „Namiot spotkania” tekst: Alicja Baluch Pan Bóg w ogrodzie jak wietrzyk /zbliżył się do człowieka Będę ci ojcem powiedział / ty chodź moimi drogami Poślę przed tobą anioła / prowadzić cię będzie do nieba Poda ci rękę przez kładkę / otuli skrzydłem od mrozu Ja jestem powiedział Stworzyciel / Bóg ojców waszych i dzieci[color=#008080][/color] Abraham Mojżesz i Jezus / są pełni mocy przeze mnie Chleb przełamany z drugim / chór głosów pieśń dziękczynienia Święto Stworzenia dla wszystkich / dla których Bóg światłem i tarczą Chorea cz.I:zespół baletowy: Stwórca i Duch Św.: woda, niebo -na melodii ”Żebyś synu nie był tchórzem” Zespół Sacrosongu: Mój dom – sł. Czesław Ryszka, muz.Franciszek Kolecki. Sing Alleluja to the Lord–Taize - z ludem Zacznij na nowo – sł. Kazimierz Kord, muz. Mariusz Matuszewski Komentarz i nawiązanie do cz. II.. I rzekł Bóg: „niech ziemia napełni się zielonymi roślinami”, wody niech się zaroją wszelkimi rybami a ptactwo niech lata nad ziemią”… Są pewne podobieństwa w innych starożytnych opisach stworzenia, jednak biblijny opis jest niezależny od wszystkich kultur. Dla porównania, tak zaczyna się babiloński epos Enuma Elisz o stworzeniu świata: „Gdy jeszcze u góry niebo nie było nazwane, a na dole ziemia nie miała imienia, jeno Abzu, ich rodziciel i Mummu-Tiamat, która ich wszystkich zrodziła, gdy jeszcze żadnej nie sklecono chaty, w jednym ciele mieszali swe wody”…. Tak opisuje poetycko Marek Skwarnicki „Ogród świata” W ogrodzie życia, w ogrodzie świata cisza rozpina skrzydła ptaka Słońce się kąpie w pianach strumieni, drzewa kołyszą smugami cieni Kwiaty słuchają głosów motyli, niebo ku morzu z ufnością się chyli Błękit z błękitem, zieleń z zielenią, płyną po ziemi i ponad ziemią Ze snu srebrnego woda się budzi, w ogrodzie świata, w ojczyźnie ludzi. Chorea cz.II zespół balet. Stwórca i Duch Św: ziemia, drzewa, ptaki, /na melodii:„Czarna Madonna”/ Zespół Sacrosongu: Światła nocy – sł. Marek Skwarnicki, muz. Edward Bury Pan jest mocą swojego ludu – Taize /po angielsku/– zespół z ludem, Prośby – sł. Adam Macedoński, muz. Mariusz Matuszewski Komentarz i nawiązanie do cz. III „I widział Bóg, że wszystko co stworzył było dobre”. Święta-geometria-w-przyrodzie - Langdon przeszedł do następnego slajdu. – zbliżenia główki kwiatu słonecznika z nasionami.- Nasiona rosną w dwóch przeciwnych sobie spiralach. Czy ktoś potrafi powiedzieć, jaki jest stosunek średnic obrotu kolejnych spirali? - Fi? – spytali wszyscy chórem. - Strzał w dziesiątkę. – Langdon szybko zmieniał slajdy. – Spiralnie układające się płatki szyszki sosny, układ liści na łodygach roślin, segmentacja owadów – wszystko to wykazywało zadziwiające posłuszeństwo boskiej proporcji Fi. - Nikt nie rozumiał boskiej struktury ludzkiego ciała lepiej niż Leonardo da Vinci. Ekshumował nawet zwłoki, żeby mierzyć dokładne proporcje budowy kostnej człowieka. On pierwszy wykazał, że ludzkie ciało jest dosłownie zbudowane z elementów, których proporcje wymiarów zawsze równają się Fi. recyt.: „Kontynuacja”* sł. Maciej Kononowicz: Tropimy Cie krok po kroku, w błyskawicach i w gwiazd mroku W łuku tęczy po burzy i w kosmicznej podróży na glob księżyca. Tropimy Cię wiek po wieku, w bliźnich, w każdym człowieku, w serc uniesieniach – W nadziei, snach, mirażach,w słowie co przeobraża Wszędzie Twe szlaki, wszedzie Twe znaki, wszedzie Twój ślad.
Czynimy sobie ziemię poddaną, mnożymy świat. .. Chorea cz.III zespół balet.: Stwórca i Duch Boży: słońce, księżyc, gwiazdy, /na melodii „Światła nocy”/ Zespół Sacrosongu: Szczęśliwy kogo Opatrzność Boska – sł.autor XVII w. muz. Artur Krause Pan blisko jest – Taize /po angielsku/ – z ludem Przyjdź do mnie Boże – sl. Roman Brandsatter, muz. Jan Pryputniewicz Komentarz do cz. IV: ”Uczyńmy człowieka na obraz i podobieństwo nasze na tle melodii „Czuwająca”. Bóg, stwarzając Adama lepi go z prochu ziemi, a potem tchnie w niego życie. Świat stwarza słowem a człowieka dotykiem. Człowiek staje się istotą napełnioną Bożym tchnieniem. Potem stwarza Eden-Raj na wschodzie.Wschód symbolizował światło i życie. Człowiek otrzymuje od Boga miejsce pełne wszelkiego dobra. Jest on jednak wciąż samotny dlatego stwarza mu kobietę, z którą może się dzielić całą treścią życia. Bóg zasadził jednak drzewo, którego owoców nie pozwolił ludziom spożywać. Jeden, pozornie błahy zakaz, a jego złamanie może dać człowiekowi nieograniczone możliwości –taka była przebiegła wersja węża: „Będziecie jako bogowie znali dobro i zło”.Tymczasem to co poznali to własną nagość. Ewa zapłaciła bólem rodzenia, mężczyzna trudem w pocie czoła. Bóg jednak obiecuje, że potomstwo niewiasty pokona węża i zło. Recytacja: „Światło płynie ze słowa”, Alicja Baluch Wznoszę swe oczy ku górom, skądże nadejdzie mi pomoc Pomoc mi przyjdzie od Pana, co stworzył niebo i ziemię Najpierw oddzielił on światło / niech ciemność go nie przesłania Potem stworzył planety i / kwiaty na końcu człowieka Wszystko powiedział jest dobre / to tak na zawsze zostanie Szkoda że wąż się przyczołgał / i jabłko spadło na ziemię Człowiek w skórze zwierzęcia / opuścił rajskie ogrody Teraz wciąż woła do Pana / a Bóg go zawsze wysłucha Ci którzy Panu ufają / śpiewają w Święto Stworzenia Niech zawsze Bóg będzie z nami / blask i majestat w nim mieszka Chorea cz.IV – Zespół baletowy: Stworzenie Adama i Ewy, dobro i zło, „2 drzewa”, na mel. „Czuwająca” Zespół Sacrosongu: Nie lękajcie się - sł. parafra psalmu, muz. Piotr Pałka, arr. Artur Krause Wielbić Pana chcę /po angielsku/– z ludem Jesus Christ Jou are my life Słowo końcowe: idea integracji narodów, cywilizacji miłości, dialogu modlitwy i kultury... Finał chorei: para w stroju polskim i para w stroju hinduskim; prezbiter z kulą ziemską Zespół Sacrosongu::Nie będziemy nigdy sami – sł. Jacek Łukaszewicz, muz. Panajot Bojadżijew - z ludem - /ukłon i zejście ze sceny-na końcu kula i pary w strojach./. Słowa podziękowania za spotkanie i zaproszenie na następny wieczór, wspólny śpiew „Ojcze nasz” w swoim języku.
|