CIERPIENIE I ZŁO A BOŻA OPATRZNOŚĆPROBLEM CIERPIENIA I ZŁA W ŚWIECIE ORAZ BOŻEJ OPATRZNOŚCI W PRZYSTEPNY SPOSÓB TŁUMACZY, KS. MICHAŁ KASZOWSKI, W OPARCIU O KATECHIZM PISMA ŚWIĘTEGO , CYTATY BIBLIJNE ORAZ OPRACOWANIA ŚW. TOMASZA Z AKWINU, ŚW. AUGUSTYNA , ŚW. KATARZYNY ZE SIENY I INNYCH. Jak pogodzić istnienie zła z Bożą Opatrznością, miłością i mądrością? Istnienie zła – chociaż w przeważającej mierze jego twórcą jest człowiek – wydaje się pozornie przeczyć Bożej dobroci opiece i Opatrzności. Może zrodzić się pytanie: „Dlaczego jednak Bóg nie stworzył świata tak doskonałego, by żadne zło nie mogło w nim istnieć?” (Por. KKK 310)
Katechizm w następujący sposób odpowiada na ten problem: „W swojej nieskończonej mocy Bóg zawsze mógłby stworzyć coś lepszego (Por. św. Tomasz z Akwinu, Summa theologiae, I, 25, 6). W swojej nieskończonej mądrości i dobroci Bóg chciał jednak w sposób wolny stworzyć świat "w drodze" do jego ostatecznej doskonałości. To stawanie się dopuszcza w zamyśle Bożym pojawianie się pewnych bytów, a zanikanie innych; dopuszcza obok tego, co najdoskonalsze, także to, co mniej doskonałe; obok budowania natury, również zniszczenia. Obok dobra fizycznego istnieje zatem także zło fizyczne tak długo, jak długo stworzenie nie osiągnie swojej doskonałości” (Por. św. Tomasz z Akwinu, Summa contra gentiles, III, 71.. KKK 310)
Bóg nie dopuścił ani nie dopuści nigdy do pojawienia się takiego zła, z którego nie mógłby i rzeczywiście nie wyprowadzałby większego dobra. Na tę prawdę zwraca uwagę św. Augustyn, pouczając: Bóg wszechmogący... ponieważ jest dobry w najwyższym stopniu, nie pozwoliłby nigdy na istnienie jakiegokolwiek zła w swoich dziełach, jeśli nie byłby na tyle potężny i dobry, by wyprowadzić dobro nawet z samego zła” (Św. Augustyn, Enchiridion de fide, spe et caritate, 11, 3; KKK 311).
Historia sprzedania Józefa do niewoli przez jego braci stanowi jeden z przykładów wyprowadzania przez Bożą Opatrzność dobra nawet ze złych czynów. Ten bowiem zdradzony i sprzedany przez braci Józef znalazł się w Egipcie i uchronił ich od głodu. "Nie wyście mnie tu posłali – mówi Józef do swoich braci – lecz Bóg... Wy niegdyś knuliście zło przeciwko mnie, Bóg jednak zamierzył to jako dobro, żeby sprawić... że przeżył naród wielki" (Rdz 45, 8; 50, 20; KKK 312)
Innym potwornym złem było zabójstwo Syna Bożego. To zło sprowadziło jednak na ludzkość zbawienie. „Z największego zła moralnego, jakie kiedykolwiek mogło być popełnione, z odrzucenia i zabicia Syna Bożego, spowodowanego przez grzechy wszystkich ludzi, Bóg, w nadmiarze swojej łaski (Por. Rz 5, 20), wyprowadził największe dobro: uwielbienie Chrystusa i nasze Odkupienie. Zło nie staje się jednak mimo to dobrem.” (KKK 312)
Wszystko, co Bóg dopuszcza, służy dobru człowieka. Poucza o tym św. Paweł słowami: "Bóg z tymi, którzy Go miłują, współdziała we wszystkim dla ich dobra" (Rz 8, 28).” Tę samą prawdę wyraża św. Katarzyna ze Sieny: "Wszystko pochodzi z miłości, wszystko jest skierowane ku zbawieniu człowieka, Bóg czyni wszystko tylko w tym celu" (Św. Katarzyna ze Sieny, Dialogi, IV, 138: KKK 313). Również św. Tomasz More przed swoją męczeńską śmiercią pociesza córkę: "Nic nie może się zdarzyć, jeśli nie chciałby tego Bóg. A wszystko, czego On chce, chociaż mogłoby wydawać się nam najgorsze, jest dla nas najlepsze" (Św. Tomasz More, List do Alice Alington Margaret Roper; por. Liturgia Godzin, III, Godzina czytań z 22 czerwca; KKK 313).
Chociaż objawienie usiłuje wyjaśnić sens istniejącego zła, a przede wszystkim pouczyć nas, jak zamieniać je na nasze dobro duchowe i jak łączyć je ze zbawczą ofiarą Jezusa Chrystusa dla zbawienia świata, pozostaje ono dla nas wielką tajemnicą. Wyjaśni się ona dopiero w chwili osiągnięcia zbawienia, kiedy poznamy w pełni Boga i Jego sposób kierowania się miłością. „Dopiero u kresu, gdy skończy się nasze poznanie częściowe, gdy zobaczymy Boga "twarzą w twarz" (1 Kor 13, 12), w pełni poznamy drogi, którymi Bóg prowadził swoje stworzenie, nawet przez dramaty zła i grzechu, do odpoczynku ostatecznego Szabatu (Por. Rdz 2, 2), ze względu na który stworzył niebo i ziemię.” (KKK 314)
……
CZĘŚCIOWYM UZUPEŁNIENIEM TEMATU PORUSZONEGO WYŻEJ, KTÓRYCH UCZESTNIKIEM JEST KS. . PIOTR PAWLUKIEWICZ, MOGĄ BYĆ DWIE AUDYCJE:
I. FRAGMENT AUDYCJI "KATECHIZM PORĘCZNY" Z 3.01.2010
AUDYCJĘ PROWADZI PAWEŁ KRZEMIŃSKI A ODPOWIADA KS. PIOTR PAWLUKIEWICZ
Dlaczego na świecie jest tyle zła.. ?
Wierzymy, że Bóg czuwa nad światem, skąd więc tyle zła i grzechu wokół nas?
BÓG STWORZYŁ SAMO DOBRO , ALE DAŁ MOŻLIWOŚĆ ODEJŚCIA OD SIEBIE. GDYBY TEJ MOŻLIWOŚCI NIE DAŁ, BYLIBYŚMY ŻAŁOŚNI. A DLACZEGO ? O TYM MOŻNA USŁYSZEĆ W AUDYCJI Z UDZIAŁEM KS. PAWLUKIEWICZA.
BÓG I ZŁO NA ŚWIECIE- KS. PAWLUKIEWICZ
http://www.youtube.com/watch?v=ciGdq-MIzLU….
II. FRAGMENT AUDYCJI "KATECHIZM PORĘCZNY" Z 20.12.2009
- Dlaczego Pan Bóg pozwala na cierpienie niewinnych dzieci?
Człowiek obrasta pychą szybciej niż świnia sadłem – powiedział Aleksander Sołżenicyn - co ciekawe nie powiedział tego, kiedy mu się dobrze działo ,ale wtedy kiedy leżał na betonowej posadzce z garścią gnijącego siana pod sobą w łagrze. Nieszczęścia trudy kłopoty są po to , żebyśmy z nimi walczyli. Nie chce nam się walczyć , uciekamy , dezertujemy i zwalamy na Pana Boga, ze to wszystko jego wina , że On tak źle świat stworzył. Bóg jak stworzył świat powiedział , że jest dobry . Jak się uczciwie człowiek przyjrzy światu , to nawet to, że ten demon ma tyle do powiedzenia, że są ludzie , którzy upadają - to świat jest dobry, bo daje możliwość w wolności wejścia do nieba .
DLACZEGO PAN BÓG POZWALA NA CIERPIENIE NIEWINNYCH DZIECI? - KS. PAWLUKIEWICZ
http://www.youtube.com/watch?v=ZeyLfNVkXcU