Akt I , scena II.
Porejko: OSOBOWOŚĆ TAKĄ MAM, CO DO TEGO WAM.
Krasnale : NA POREJKO SPOSÓB MAMY, CZY NA TERAPIĘ GO ODDAMY? NAD SOBĄ ZACZNIE PRACOWAĆ, MIODEM NIE BĘDZIE SIĘ DELEKTOWAĆ.
POREJKO: OSOBOWOŚĆ ORYGINALNĄ MAM, PO CO ZMIENIAĆ SIĘ BĘDĘ SAM.
KRASNALE : POREJKO NIE SZUKA UZDROWIENIA, TYLKO MIODOWEGO UPOJENIA, POREKO OPOWIADA SIĘ ZA UZDROWIENIEM, . BYLE NIE ŁĄCZYŁO SIĘ Z BÓLEM I CIERPIENIEM, PODOBNY DO TYCH CO POSTĘPU CHCĄ DOKONAĆ, POD WARUNKIEM , BY W SOBIE NIC NIE ZMIENIAĆ POREJKO: TAK MI ŹLE , TAK MI SZARO, BEZ MIODKU DZIEŃ, CIĄGNIE SIĘ JAK MAKARON, POTRZEBUJĘ SILNYCH WRAŻEŃ, NIE MOGĘ ŻYĆ, BEZ MIODOWYCH MARZEŃ,
KRASNALE : OSOBOWOŚĆ KAŻDY MA, CZY TA CHORA, CZY TA ZDROWA, DO ZMIAN ZAWSZE JEST GOTOWA, OSOBOWOŚĆ : OSOBOWOŚĆ TO WŁAŚNIE - JA . POZNAĆ MNIE MOŻECIE , WTEDY LEPIEJ ZROZUMIECIE.
PRZEDSTAWIAM SIĘ WAM CO W SOBIE MAM : „ STRUKTURA OSOBOWOŚCI ” : Dojrzała osobowość to układ trwałych właściwości , charakterystycznych dla danej jednostki . podłożem ich są zadatki anatomiczno- fizjologiczne organizmu , warunkujące możność takiego , a nie innego poznawania świata i tworzenia schematów percepcyjnych , intelektualnych i emocjonalnych. Składniki osobowości tworzą zwartą wielowymiarową strukturę . należy ujmować je łącznie , ponieważ jedne z nich wpływają na drugie. Podam te składniki osobowości , które są najczęściej wyodrębniane jako mające duże znaczenie dla zrozumienia zachowania się człowieka Według proponowanych przez naukowców teorii składnikami osobowości są:
- Temperament ( zespół najbardziej stałych właściwości psychicznych uzależniony jest głównie od czynników wewnętrznych , to jest od przebiegu procesów pobudzania i hamowania. Temperament często decyduje o przystosowaniu jednostki do środowiska, przejawia się we wszystkich jego działaniach.
- Zdolności i uzdolnienia - rozwijają się pod wpływem określonych zadatków fizjologiczno -anatomicznych. Na zadatki te składają się zarówno określone struktury nerwowe , jak też sprawność funkcjonowania analizatorów. Różnimy się zarówno pod względem zdolności i uzdolnień .Jedni są wyposażeni w jakieś określone zdolności , a inni nie.
- Inteligencja- bywa traktowana jako zdolność ogólna , zdolność efektywnego myślenia. Z obserwacji wiemy , że ludzie różnią się między sobą poziomem inteligencji . Różnice indywidualne wynikają zarówno z różnic uwarunkowanych przez zadatki anatomiczno- fizjologiczne , jak też z różnych przyczyn środowiskowych. Ludzie różnią się między sobą poziomem inteligencji, zaś braki w tej dziedzinie uniemożliwiają , bądź zakłócają proces nabywania wiedzy.Dlatego też wpływ inteligencji na rozwój psychiczny człowieka, w tym na rozwój osobowości , jest znaczny .
- Potrzeby - nalezą do czynników dynamizujących zachowania jednostki. Specyficznie ludzkimi potrzebami są potrzeby psychiczne . Można wśród nich wymienić takie potrzeby jak : potrzeba kontaktu emocjonalnego ( nazywana także potrzebą czułości, afiliacji) , bezpieczeństwa, akceptacji , uznania , sukcesu, potrzeby poznawcze, , potrzeba sensu życia, .miłości itd. - Zainteresowania - powstają w ścisłym związku z potrzebami człowieka i wymagają zaangażowania emocjonalnego i poznawczego . O prawdziwym zainteresowaniu świadczy działanie.
- Postawy - czyli sposoby zachowania się wobec przedmiotów , osób i sytuacji. Zwrócę uwagę na postawy prospołeczne , ponieważ warunkują czynności społeczne człowieka. Działalność prospołeczna jest ukierunkowana na dobro społeczne( dobro rodziny, określonej grupy ludzi, dobro jakiejś instytucji, całego narodu, ludzkości.)
- Charakter - jako zespół postaw określających stosunek do : samego siebie, stosunek do pracy, , stosunek do celów i ich realizacji. Charakter człowieka jest kształtowany przez określone oddziaływanie wychowawcze. Ważną rolę odgrywa aktywność własna jednostki . Rozwijaniu charakteru sprzyja między innymi pokonywanie trudności w rozwijaniu konkretnych zadań. praca nad sobą, wiara, wychowanie, kształcenie. - Obraz samego siebie i świata - na obraz samego siebie składa się : Ja realne , Ja idealne, samoocena . - Obraz świata - na obraz świata składa się zarówno orientacja w otoczeniu , jak i oczekiwania odnośnie zachowań ludzi, różnych w zależności od konkretnej sytuacji. W toku rozwoju kształtuje się również nasz pogląd na świat. Jest zbiorem przekonań powiązanych ze sobą i wewnętrznie spójnych . Poglądy te są dla jednostki szczególnie ważne i emocjonalnie bliskie , jest ona bowiem także głęboko przekonana o ich słuszności. Pogląd na świat kształtuje się na podstawie doświadczeń jednostki , kształcenia, wychowania, edukacji religijnej.
|