Z MOJEJ KSIĄŻKI ,,poradnik dla… ,, (...) Gdy Beatlesi stali się sławni w Ameryce , muzyka rockowa dostąpiła swego rodzaju awansu społecznego. Została wyniesiona z nizin na wyżyny. Był to początek istotnych przemian kulturowych. Niespokojni , młodzi , zagubieni - a tacy byli Hippisi - podłożyli , być może nieświadomie , podwaliny pod to , co stało się w latach siedemdziesiątych i trwa do dnia dzisiejszego tj. : -Jaki mamy dzień - spytałem Louis`y ? -Poniedziałek. -Do poniedziałku. W tamtych latach jak i w obecnych muzyka miała potężny wpływ na młodych ludzi . Większość tych ludzi nie miała jednak pojęcia , że jest manipulowana. Jednak gwiazdy sceny rockowej wiedziały o tym ! Doskonale zdawały sobie z tego sprawę , jaką bronią dysponują . Aby to udowodnić , można przytoczyć wypowiedź z października 1969 roku Hendrixa w wywiadzie dla ,, Life Magazine ,, : ,, Nastroje powstają właśnie dzięki muzyce , bo jest ona sprawą duchową ,,. I dalej wyjaśnił : ,, Hipnotyzujemy ludzi i wprowadzamy ich w pewien stan pierwotny, który zawsze jest pozytywny. Jak u dzieci , które bujają w obłokach. A kiedy pozna się najsłabszy punkt człowieka , można wtłoczyć w jego podświadomość wszystko co się chce ,, .Tu zrobię krótką przerwę na przemyślenie tych słów. Każdy z nas wie , jakiej teraz muzyki słucha młodzież : Techno , Hip Hop , House , Rawe , Heavy Metal , Black Metal , Punk Rock itd. Pojawiły się takie nazwiska jak np. Pan Manson itd .[ Nie mylić z Mansonem , który był odpowiedzialny za zmordowanie rodziny Polańskiego ]. Amerykańscy psychologowie określają współczesną muzykę jako ,, Violent orders for subliminal ,, czyli - wpływ przemocy kierowany do podświadomości. Czołowi psychologowie amerykańscy długo zastanawiali się nad słowami Jimiego Hendrixa , chociaż sama wypowiedź nie ma jakiejkolwiek wartości naukowej , godne uwagi jednak były intencje jej autora. Nowoczesna psychologia dysponuje dużą wiedzą na temat skomplikowanych procesów zachodzących zarówno w świadomości , jak i podświadomości człowieka. Wiadomo , że ludzki mózg przyjmuje informacje podsuwane mu przez podświadomość. I właśnie podświadomość jest jednym z obszarów najczęściej badanych przez psychologów. Niejaki profesor Horward Shevrin , dyrektor kliniki psychoterapeutycznej w Michigan , relacjonując wyniki tych badań stwierdził , że pomiary prądów mózgu i ich zmian jako odpowiedzi na informacje kierowane do podświadomości wykazały , iż mylili się ci wszyscy , którzy uważali podświadomość za ,, zakopane naczynie pełne wspomnień z przeszłości , zakazanych pragnień i konfliktogennych motywów ,, . Mam przy sobie kilka zapisków na ten temat : ,, Na bazie studiów dotyczących zarówno odpowiedzi psychologicznych , jak i predyspozycji do wywoływania emocji , naukowcy opracowali kilka teorii na temat uwagi selektywnej naszej [ nieświadomej ] umysłowej zdolności wybierania pewnych bodźców z masy innych , napływających do nas w tym samym czasie. Wszystkie te teorie potwierdzają , że procesy w podświadomości zachodzą stale. Badania wykazały , że wybieramy to , co odpowiada naszym potrzebom i zainteresowaniom ,, . Jeszcze raz powtórzę. Wybieramy zawsze to , co odpowiada naszym potrzebom i zainteresowaniom. Proces selekcji zachodzi nieświadomie. Zdarza się , że odbieramy coś jako nagły atak na naszą świadomość , gdy tymczasem podświadomy proces przygotował ten sam atak już wcześniej , eliminując inne bodźce i pozwalając tylko wybranym przeniknąć do świadomości ,, . Tak myśli niejaki Pan prof. Howard Shevrin ,, Psychologie heute,, kwiecień 1980, s.128. Naukowcy badający uwagę selektywną doszli do wniosku , że istnieją bodźce, które mogą być odbierane nieświadomie nawet gdy uwaga nie jest skierowana dokładnie na nie. Chodzi tu o takie bodźce , które są podawane tak szybko , że nie mogą być odtworzone , nazywane bodźcami podprogowymi. Można jedynie zaobserwować następstwa ich oddziaływania. Krótko mówiąc , ludzie mogą reagować na bodźce , z których nie zdają sobie sprawy. Niektóre z podświadomych bodźców mają wpływ na świadomość jeszcze długo po tym , jak zostaną zarejestrowane. Muzykę do piosenek rockowych z tego co wiem na ten temat , w tamtych latach nagrywało się na taśmach dwucalowych z 24 ścieżkami , rejestrując na każdej ścieżce inny instrument. Powstałe w ten sposób nagranie miksowano na taśmie normalnej szerokości , która potem służyło ono do produkcji płyt. Na koniec rejestrowano partie wokalne. W dobie komputerów , technika nagrywania bardzo się udoskonaliła . W tych sprawach ja już w jestem laikiem ; jestem z innej bajki. Poszczególne style w muzyce bazują na różnej kombinacji partii wokalnych i instrumentalnych. W większości piosenek rockowych perkusja, gitara i syntezator są tak głośne , że mimo iż słychać głos wokalisty, tekst jest niezrozumiały. Nie znaczy to jednak , że do nas nie dociera. -Ale pan nie mówi o narkotykach ! - odezwał się jeden z tych dwóch lalusi , którzy rozpoczęli tą słowną farsę . Farsę dla Louis`y , oraz wielu innych słuchających mnie i popijających alkohol. -Powiedział pan , że nie jesteście idiotami. Trzymam pana za słowo. Ja cały czas mówię o narkotykach. Powtarzam. Cały czas mówię o narkotykach ! Czy ktoś z państwa także uważa , że to co mówię jest jakimś bełkotem nie mającym związku z narkotykami ? - zwróciłem się do całego audytorium. Cisza . Absolutna cisza i ten wzrok oczekujący nie wiem na co. To mi wygląda na jakiś filozoficzny pojedynek z całym światem Homitków , gdzie ławą przysięgłych są bawiący się tym całym zjawiskiem mimowolni słuchacze. A co tam , mam to w dupie. Straciłem Louis`e , a więc nie mam nic do stracenia. Co ma być to będzie. -Tak więc , tekst który do nas nie dociera , już zarejestrowany zostaje w podświadomości , następnie jest jakiś czas tam przechowywany , aby dopiero później dotrzeć do świadomości. Są również piosenki , w których tekst jest dobrze słyszalny i w pełni zrozumiały. Mimo to muzyka absorbuje uwagę w takim stopniu , że słowa nie docierają do świadomości. Tego typu utwory mogą przekazywać takie same informacje do podświadomości , jak np. piosenki hard rockowe , w których tekst stanowi jedynie tło dla muzyki. Jakie by nie były techniki przekazywania podświadomych informacji , żaden słuchacz bez specjalistycznego przygotowania nie jest w stanie zrozumieć rzeczywistej treści piosenek. Na pierwszym planie zawsze znajdzie się muzyka. Służy ona w rzeczywistości kodowaniu podświadomych informacji podsuwanych słuchaczowi przez tekst. Znany teoretyk mediów Marshall McLuhan powiedział , że jeśli medium przekazuje informację , to teksty są wiadomościami , muzyka tylko kodem. Gdy bliżej przyjrzymy się tekstom rockowym , staje się jasne , że mimo różnej intensywności akustycznej czy odmiennego stopnia zamaskowania, wszystkie one działają bardzo silnie na emocje i zagrażają właśnie tabu w podświadomości. Słuchacze rocka nie zdają sobie sprawy , że ich ulubiona muzyka , to w gruncie rzeczy ,, opakowanie ,, kryjące informacje , które atakują ich decyzje. Naukowe prace z zakresu psychologii potwierdzają szeroki zakres oddziaływania stymulatorów nieświadomych. Bodźce te wpływają na pamięć i mogą zakłócić zdolność rozróżniania dobra i zła , piękna i brzydoty, wyzwalają gwałtowne reakcje emocjonalne itp. Mogą spowodować każdą wyobrażalną zmianę w powiązaniach pomiędzy świadomością i podświadomością , gdy są tylko wystarczająco intensywne i działają wystarczająco długo. Muzyka komercyjna JEST NAJSKUTECZNIEJSZĄ i najłatwiejszą dostępną metodą wywoływania takich zmian. Możliwość szerokiego rozpowszechniania i ciągłego powtarzania tej samej wiadomości stwarza doskonałe warunki do masowego prania mózgu i w rezultacie do całkowitego odwrócenia systemu wartości w przeciągu tylko jednego pokolenia. -Ja jednak naprawdę nie widzę związku między wpływem muzyki na młodego człowieka , a narkotykami - ponownie odezwał się jeden z tych filutków. -Powiedz mi jakiej słuchasz muzyki , a powiem ci jakie bierzesz narkotyki. -Co pan chce przez to powiedzieć ? -Show business , to seks , narkotyki i alkohol. Ci , którzy są obok show businessu , są jednak także obok narkotyków. Być obok , to tylko jeden krok , aby w nich być. Tak było w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych , a dzisiaj muzyka , którą słucha młodzież , niesie anarchię , rozwiązłość seksualną - proszę nie mylić z wolnością seksualną u hippisów - nihilizm , egzystencjalizm , perfidię, obłudę , chamstwo , okultyzm , satanizm , przemoc i śmierć. Dzisiejsza młodzież nie potrafi odbierać muzyki bez alkoholu lub narkotyków. Nie potrafi bez tych substytutów się bawić. W tamtych latach alkohol i narkotyki były dodatkiem do muzyki, dzisiaj jest odwrotnie - muzyka jest dodatkiem do tych substancji.
|