BIBLIJNE ROZUMIENIE WOLNOŚCI
Biblia jest właściwie historią ludzkich wyborów ; objawia się w niej człowiek prawdziwy , wolny i świadomy. , który wie, że w kierowaniu własnymi losami występuje nie jako przedmiot ślepego przeznaczenia , lecz jako podmiot , który w dialogu ze Stwórcą może dokonać wyboru i powiedzieć „tak” lub „nie”. W Starym Testamencie brak ogólnego pojęcia wolności, natomiast występuje konkretna sytuacja wyzwolenia. Bóg wyzwolił swój lud z Egiptu .Wzorcowe wydarzenie wyjścia z Egiptu pokazuje, że Bóg jest dawcą ludzkiej wolności. Mowa też o wyzwoleniu konkretnych osób, jeńca czy niewolnika. Jak z tego wynika, tym, co zniewala człowieka, jest zło i niesprawiedliwość, upostaciowane w niewoli, ucisku możnych czy okupacji. Bóg uwalnia z więzów, co da się rozumieć modelowo i przenośnie. Daje człowiekowi „przestrzeń wolności”, którą w Starym Testamencie stanowi pokojowe życie we własnym kraju, pod opieką sprawiedliwego prawa. Bóg wielokrotnie uwalniał lud żydowski od ucisku obcych, aż po powrót z wygnania do Babilonii. W Biblii wolność jest przeciwieństwem zniewolenia, a przemoc i gwałt postrzegane są jako złe i grzeszne.
Autorzy Nowego Testamentu znają jednak także greckie pojęcie wolności, eleutheria, które zakłada z jednej strony przynależność do stanu ludzi wolnych, a z drugiej wolność wyboru i wolność od ograniczeń (takie rozumienie wolności przeważało notabene w późniejszym chrześcijaństwie). Aprobują jak widać taką wolność (por. też 1 Kor 10, 29; 2 Kor 3, 17), podobnie jak swobodną śmiałość publicznego działania i przemawiania, parrhesia (wolność słowa.) Zgłaszają jednak zastrzeżenia, gdyż wolność nie oznacza dla nich dowolności. Wiąże się z nią niebezpieczeństwo wybrania zła, moralnej samowoli (jak przy grzechu pierwszych ludzi; Rdz 3). Nowy Testament bazuje na rozumieniu wolności jako wyzwolenia, ale nadaje mu sens bardziej duchowy. Wolność to jeden z darów zbawczych otrzymanych od Chrystusa .Człowiek zniewolony jest przede wszystkim przez zło (Kto popełnia grzech, jest niewolnikiem grzechu, J 8, 34;
Szerzej św. Paweł w ( Rz 6, 6 , 20-21) - Czyż nie wiecie, że jeśli oddajecie samych siebie jako niewolników pod posłuszeństwo, jesteście niewolnikami tego, komu dajecie posłuch: bądź [niewolnikami] grzechu, [co wiedzie] do śmierci, bądź posłuszeństwa, [co wiedzie] do sprawiedliwości? ( Rz 16-17)
Czemu ma służyć wolność ludzka ?
Wolność ludzka ma służyć doskonaleniu , a nie zubożeniu człowieka , dlatego powinien on odrzucać wszelkie jarzmo , które go ogranicza i pomniejsza , w tym także jarzmo zła. W tym duchu prorok Izajasz wzywał , by „rozerwać kajdany zła , rozwiązać więzy niewoli , wypuścić wolno uciśnionych i wszelkie jarzmo połamać (Iz58,6) .
Wolność jest więc przeciwieństwem zniewolenia, a przemoc i gwałt postrzegane są jako złe i grzeszne. Wolność oznacza więc, że człowiek ma zdolność do samodzielnego i odpowiedzialnego wyboru. Zrzuca dzięki pomocy Boga kajdany zewnętrznego ucisku oraz wewnętrznego uzależnienia od zła. Wyzwolony, może wybrać dobro i życie z Bogiem. Można powiedzieć, że słuchanie prawa Bożego, posłuszeństwo jest z natury wyborem moralnym, zaś służba Bogu i bliźnim jest działaniem dobrowolnym . . Bóg pociąga nas ku sobie, nie pozbawiając nas wolności, lecz przemawiając do serca:
- „ I dam wam serce nowe i ducha nowego tchnę do waszego wnętrza, odbiorę wam serce kamienne, a dam wam serce z ciała.. Ducha mojego chcę tchnąć w was i sprawić, byście żyli według mych nakazów i przestrzegali przykazań, i według nich postępowali (Ez 36, 26-27 ); - Nikt nie może przyjść do Mnie, jeżeli go nie pociągnie Ojciec, który Mnie posłał; Ja zaś wskrzeszę go w dniu ostatecznym. ( J 6, 44). W każdym razie, wolność pozostaje w sprzeczności ze złem ( grzechem) i fałszem. Czytamy w Biblii : Poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli (J 8, 32). Jeśli Syn was wyzwala, prawdziwie wolni jesteście (J 8, 36). Wyzwoleni z grzechu, oddaliście się w niewolę sprawiedliwości (Rz 6, 18). Wyzwolenie i wolność są dobre. Przypomina o tym Pismo Święte : - ”póki żyjesz i tchnienie jest w tobie , nikomu nie dawaj nad sobą władzy” ( Syr 33,21) .
- Bądź zawsze wolny! Św. Paweł wzywał : „ Ku wolności wyswobodził nas Chrystus. A zatem trwajcie w niej i nie poddawajcie się na nowo pod jarzmo niewoli” ( Ga5,1)
- „Bracia , powołani zostaliście do wolności ” ( 1 Kor 7,23). Kontynuując myśl św. Pawła można dodać : ceńcie swoją wolność ponad wszystko inne! Pamiętajcie : jeżeli kto ceni cokolwiek więcej niż swoją wolność , wtedy szybko straci swoją wolność.
Bezpośrednią konsekwencją wolności jest to , że jedynie czyny wynikające z wolnego wyboru i spełniane zgodnie z przekonaniem mają jakąś pozytywną wartość: - „Wszystko bowiem co się czyni niezgodnie z przekonaniem, jest grzechem” (Rz14,23). - „Każdy wybór woli ,który odbiega od poznania opartego na przekonaniu , a więc od głosu sumienia , obojętnie czy jest słuszny czy błędny , zawsze jest zły” ( św. Tomasz S.Th. I-II q.19a.5).
Warto pamiętać o stawce, o jaką chodzi w formowaniu dojrzałej wolności: - „Patrz! Kładę dziś przed tobą życie i szczęście, śmierć i nieszczęście. Ja dziś nakazuję ci miłować Pana, Boga twego, i chodzić Jego drogami, pełniąc Jego polecenia, prawa i nakazy” (Pwt 30, 15-16)
|